Sunday, November 21, 2010

Carilah persamaan dalam perjuangan

Salam Perjuangan,
   Hampir setiap hari kita menonton berita di Radio Televisyen  Mereka  (RTM) tentang PKR salah satu sekutu PAS dalam Pakatan Rakyat. Memang meloya mendengar cerita-cerita yang sering diulang siar itu. Mereka turut menbesar-besarkan statement yang dibuat oleh beberapa orang yang tidak berpuashati dengan perjalanan pemilihan PKR kali ini.Samada Zaid Ibrahim dan kumpulannya yang tidak betul atau Anuar Ibrahim - Azmin Ali yang bersalah sukar bagi kita untuk menerkanya. Coretan ini bukanlah bertujuan untuk mencari siapa yang benar atau siapa yang salah tetapi sebagai rakan dalam PR maka kita mestilah bersikap perihatin terhadap sebarang perkembangan yang  berlaku terhadap rakan seperjuangan kita. Malangnya kadangkala kita sering terlupa bahawa ombak yang membadai perahu kita turut menyebabkan perahu orang lain teroleng bersama. 
    Marilah kita menganggap tulisan ini sebagai suntikan untuk meningkatkan cara kerja dalam menghadapi perjuangan yang belum tentu penghujungnya ini. Kepelbagaian dalam organisasi  tentunya amat sukar untuk disatukan apatah lagi di saat ahli dan penyokong melihat ghanimah di depan mata.Namun haruslah diingat bahawa kejayaan yang sebenar adalah bilamana para pemimpin dapat mentadbir organisasi dengan penuh keadilan dan mengambil kira kepentingan semua pihak dalam organisasi. Kegagalan pula sering berlaku apabila pimpinan terlalu ghairah untuk menyusun barisan jentera yang terbaik mengikut kehendak sendiri dengan mengabaikan kehendak akar umbi. Sedarlah bahawa tidak pernah akan ada satu kumpulan yang amat sempurna dalam perjalanan dunia saat ini tetapi yang wujud hanyalah satu kumpulan yang saling berjuang atas dasar keyakinan kepada Allah SWT dan mengamalkan sikap bertolak ansur serta saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.
    Jika sifat ini dapat dijelmakan oleh barisan pimpinan dalam mana-mana parti sekutu PR maka perjalanan untuk mengapai kemenangan tidak terlalu sukar untuk dijangkau. Harus di ingat bahawa rakyat yang menjadi pengundi BN adalah di kalangan orang-orang kampung yang amat terhad sumber maklumatnya. Jika gatal dalam kain kita digaru hingga orang lain di luar nampak maka, amat sukar untuk kita meneutralkannya. Pimpinan yang hebat seperti Anuar Ibrahin dan Azmin Ali tentu tahu bagaimana sukarnya untuk mendapat sokongan padu rakyat bagi memenangkan PR  sedangkan untuk mendapat sokongan dari kalangan ahli parti sendiri sangat menyesakkan. Kerana itu, kembalilah kepada Allah untuk melihat siapa kawan dan siapa lawan untuk perjuangan yang hanya Allah sahaja yang berhak untuk memenangkannya.
   Jika perjuangan kita membujur lalu melintang patah, maka janganlah diharapkan kemenangan. Buangkanlah sifat hipokrit dan berpura-pura kerana semakin kita berpura-pura  semakin terdedah kepada rakyat kebenarannya. Perjuangan ini bukan hanya milik kita tetapi perjuangan ini adalah milik semua. Kepada semua pejuang tulen, ingatlah bahawa setiap perlakuan kita sentiasa dalam pengawasan Allah Azzawajalla.
  


No comments:

Post a Comment