Wednesday, March 2, 2011

APA JADI DENGAN DASAR PENDIDIKAN KITA?

   Membaca laporan akhbar Daily Express yang diterbitkan pada 2hb. Mac 2011 telah meninggalkan kesan kebimbangan yang mendalam terhadap jiwa dan pemikiran saya. Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM, Dato Sutinah Sutan  menyatakan dalam majlis Hari Integreti UMS bahawa mengikut kajian terbaru yang dijalankan oleh SPRM menunjukkan 1/3 dari pelajar di Malaysia merasakan perbuatan yang menjurus kepada rasuah samada menawarkan, memberi atau menerima rasuah adalah merupakan perkara  biasa dan bukan dianggap satu kesalahan. Sebenarnya ini merupakan persoalan tanggapan individu terhadap perlakuan rasuah tersebut. Para pelaku rasuah melihat perbuatan menawar, memberi dan menerima rasuah ini sebagai satu perbuatan yang biasa walaupun mereka amat memahami bahawa ianya merupakan satu perlakuan jenayah manakala bagi orang yang menentangnya, apa saja perbuatan yang boleh ditakrifkan sebagai rasuah akan menganggap perbuatan ini sebagai satu perkara yang keji dan mesti dijauhi.
   Raymond Tumbong dalam kolum hari Ahad terbitan akhbar Utusan Borneo pernah menulis berkenaan mentaliti rakyat Sabah terhadap kegiatan yang melibatkan rasuah. Menurut beliau umum mengetahui bahawa hampir semua YB di Sabah ada mengambil dan menerima rasuah dari para kontraktor untuk membiayai kuncu-kuncu peliharaan mereka bagi kepentingan politik masing-masing tetapi rakyat menerima perlakuan ini sebagai satu perkara yang semulajadi dalam kehidupan pada hari ini. Bagaimana sebuah masyarakat yang kononnya telah maju boleh dibentuk untuk mempercayai bahawa perbuatan rasuah yang yang keji ini merupakan sesuatu yang biasa malah rakyat berbangga apabila berjaya memenangkan pemimpin-pemimpin politik yang setiap detik bergelumang dengan najis rasuah ini. Bagaimanakah sejarah kegiatan rasuah ini bermula dan adakah masyarakat rela perlakuan rasuah ini menjadi satu budaya dalam kehidupan harian mereka.  
   Jumlah 1/3 dari pelajar seluruh negara yang menganggap rasuah sebagai  perkara biasa merupakan satu  perkara yang malang dan merupakan simptom awal malapetaka yang bakal menimpa kepada kejayaan negara kita dalam menghadapi hari-hari yang mendatang. Lebih malang lagi akhbar pada 3hb. Mac 2011 tidak melaporkan sebarang komen dari mana-mana pemimpin hatta  Menteri Pelajaran berkenaan kenyataan oleh Dato Sutinah tersebut. Apakah matlamat sebenar pimpinan negeri-negeri dan pusat yang membentuk Negara Malaysia ini. Menteri Pelajaran yang merupakan seorang Timbalan Perdana Menteri kelihatannya lebih banyak berpolitik dari menjalankan amanah yang digalaskan kepundak beliau. 
   Sebagaimana yang saya sebutkan tadi, tanggapan individu akan menentukan samada sesuatu perlakuan tersebut akan ditakrifkan sebagai benar atau salah walaupun kebenaran atau kesalahan sesuatu perlakuan tersebut secara hakikinya telah tersurat. Apakah sentimen yang menyebabkan terlahirnya satu pandangan atau tanggapan terhadap sebarang bentuk perlakuan. Cuba kita andaikan sepohon pokok bunga yang tumbuh dan hidup sendiri tanpa mengalami proses penjagaan yang teratur dibandingkan dengan sepohon bunga yang mendapat penjagaan rapi samada pembajaan, pengairan atau pemangkasan. Bukankah pohon bunga yang mendapat penjagaan tersebut akan hidup labih rimbun, berbunga dan kemas berbanding yang tidak dijaga. Sinonimnya ialah para pelajar kita juga mesti dibentuk sikapnya untuk mendapatkan sahsiah diri yang baik selepas mereka tamat belajar kelak. Pembentukan sikap ini sebahagiannya diperolehi melalui pendidikan di sekolah. Untuk melahirkan para pelapis kepimpinan negeri dan negara yang terbaik pada masa hadapan maka satu bentuk sistem pendidikan yang terbaik mesti digubal oleh pihak kerajaan yang memerintah melalui Kementerian Pelajaran. Dasar Pelajaran negara pada masa kini lebih menjurus kepada akademik semata-mata. Nilai-nilai  yang dibawakan oleh Nabi Muhamad SAW sebagaimana yang difirmankan oleh Allah dalam Al-Quran serta disampai melalui Jibrail Alaihissalam kepada Rasullah telah dikesampingkan oleh kerajaan sekular UMNO-BN. Akibatnya walau setelah 54 tahun merdeka dari British namun pemikiran rakyat Malaysia masih dalam lingkunga Britainisation. 
   Benarlah pepatah bapa kencing berdiri anak kencing berlari, selepas 54 tahun diperintah oleh kerajaan sekular UMNO-BN hasil yang kita dapati sekarang ialah kerosakan sistem pemerintahan, kerosakan sistem masyarakat, kepincangan sistem ekonomi, kacau bilau sistem perundangan, kemusnahan sistem kekeluargaan, kerapuhan hubungan antara kaum dan agama, kerosakan sistem pelajaran sehingga Malaysia gagal membekalkan para doktor, jurutera, arkitek dan banyak lagi tenaga profesional untuk kegunaan dalam negara sendiri sehingga kita terpaksa mengimport para doktor dari luar termasuk myammar yang kita kutuk sebagai tidak demokratik untuk berkhidmat di hospital-hospital kita. Negara Myammar yang tertutup, tidak demokratik dan mundur boleh menghasilkan doktor untuk kegunaan pasaran sedangkan Malaysia yang ditadbir oleh kerajaan yang kononnya cekap masih terpaksa mengimport tenaga kedoktoran ini dari mereka. Bukan itu sahaja, rosaknya sistem pelajaran kita sehinggakan kita gagal membekalkan tenaga-tenaga kerja mahir, separuh mahir malah tidak mahir untuk kegunaan industri, perladangan, perikanan dan pembinaan dalam negara sehingga kita terpaksa membawa masuk berjuta-juta rakyat asing untuk berkhidmat dalam sektor-sektor ini di negara kita. Ini bermakna kita juga turut mengimport berbagai masalah bersama mereka ke dalam negara Malaysia yang tercinta ini malah masalah sosial, ekonomi, kesihatan dan keselamatan sering dicetuskan oleh imigran ini.
   Adakah kita rakyat malaysia sedar bahawa pekerja-pekerja yang dibawa masuk ini telah membawa keluar sejumlah wang yang banyak hasil upah yang mereka terima untuk dikirimkan di negara asal mereka. Ini belum lagi kita perincikan persoalan pendatang tanpa izin yang berleluasa  berkerja dan berniaga dalam negara kita. Berapa banyak transaksi kewangan yang berlaku setiap kali PTI ini mengirim wang balik ke negara asal mereka. Kebanyakan PTI ini berada, berkerja dan berniaga dalam negara kita dengan pengetahuan pihak berkuasa yang berkenaan dengan membayar wang perlindungan alias rasuah kepada pegawai-pegawai tertentu. Bukankah perlakuan para pegawai yang rasuah ini diakibatkan oleh ketidak pekaan mereka terhadap urusan keselamatan, ekonomi dan permasalahan sosial dalam negara hasil dari tindakan rasuah yang dilakukan mereka. Bukankah ketikdak pekaan mereka ini disebabkan oleh rosaknya sistem pelajaran yang mereka terima yang berteraskan sekular selama 54 tahun oleh Kementerian Pelajaran kerajaan UMNO-BN. 
   Sudah sampai detiknya rakyat Malaysia bersatu padu bersama Pakata Rakyak mempersoalkan kepada kerajaan UMNO-BN tentang tanggungjawab yang mereka abaikan terhadap seluruh rakyat. Apabila bala menimpa Malaysia samada kejatuhan ekonomi, wabak penyakit, pertelingkahan antara kaum dan sebagainya akibat dasar UMNO-BN yang korup, maka bukan sahaja penyokong Pakatan Rakyat yang akan terkial-kial menghadapinya malah pendokong tegar UMNO-BN juga akan turut ditimpa musibah tersebut. Ingatlah bala allah serta berusaha dan berdoalah agar terhindar darinya. Salah satu cara berusaha untuk menghindari bala Allah ialah dengan menumbangkan kerajaan yang berlaku tidak adil kepada rakyatnya iaitu UMNO-BN melalui PRU 13 nanti. Para pelajar, ke  manakah arah perjalanan kamu nanti jika rasuah kau samakan seperti upah? Para ibubapa, ke manakah harapan yang akan kamu sandarkan jika anakmu berada dipermulaan kehancuran. Para pemimpin, ke manakah arah mahu kau bawa rakyatmu jika material menjadi landasan perjuangan. Menteri Pelajaran, ke manakah arah dasar pendidikan negara nak kau halakan menjelang abad mendatang. Apakah sekadar memenuhi kepentingan politik sempit partimu yang semakin nazak atau demi memenuhi tembolokmu yang tak pernah kenyang. Ayuh seluruh rakyat Malaysia, ketepikan sentimen perkauman yang sempit, ketepikan perbezaan agama. Bersatulah atas nama Malaysia, tumbangkan UMNO-BN pada PRU 13 nanti. Kita cipta kecemerlangan sejati, kita lakar kegemilangan abadi dan kita berdiri sebagai rakyat Malaysia yang benar-benar terbilang kerana kejayaan menumbangkan UMNO-BN melalui undi kita  dan mendirikan kerajaan yang mengasihi rakyat demi anak cucu kita dan demi agama kita.
    

2 comments: